Nedoumice i zablude

Neke nedoumice i zablude u vezi ishrane:

Dijabetičari jedu posebnu hranu koja je bez ukusa.

Pogrešno. Najbolja ishrana za obolele od dijabetesa odgovara zdravoj ishrani onih koji ne boluju od ove bolesti. Dijabetičari mogu da jedu sve vrste namirnica, ali u količini koja je ograničena, srazmerno fizičkoj aktivnosti, lekovima, godinama starosti, polu, vrsti profesije i ostalim zdravstvenim problemima koji mogu biti prisutni. Da hrana ne bude uzrok svakodnevnih frustracija, već uživanje, način ishrane bi trebalo da se uči i pažljivo planira. Dovoljno je, za početak, zapamtiti da su osnovne hranljive namirnice: ugljeni hidrati, belančevine i masti.

Postoji li dijabetička dijeta?

Ne! Dijeta za dijabetičare pripada prošlosti. Ako ste dobro potkovani znanjem o šećernoj bolesti, Vi možete da jedete sve što jedu i zdravi ljudi, ali morate naučiti kada, koliko i u kakvoj kombinaciji.

Da li će Vas zdrava hrana opterećivati?

Da. Dok ne promenite navike i naučite kako pravilno da se hranite.

Koja je hrana “loša po zdravlje”?

Ne postoji “loša” hrana. Postoji “loša količina” hrane. Za neke namirnice važi “što manje – to bolje”.

Proizvodi namenjeni dijabetičariama ne dižu šećer.

Pogrešno. Veliki broj proizvoda “bez šećera” namenjenih dijabetičarima može biti “bogat” u masnoćama i samim tim nije prilagođen njihovoj ishrani. Zbog zoga treba uvek pažljivo pročitati proizvođačku specifikaciju na ambalaži.

Ako ništa ne jedem, neće mi biti potreban insulin (ili tableta), jer mi ni šećer neće rasti.

Pogrešno! Izostanak, bilo doze insulina (ili tablete), bilo obroka, izaziva povećanje šećera u krvi i u tome svemu najviše pati Vaša jetra, a neretko dolazi i do pojave acetona.

Da li je korisno neki od minerala uzimati u vidu tableta?

Hrom pikolinat, u dozi od 500 mikrograma, može pomoći “debelim” dijabetičarima. Cink u heliranom obliku, u dozi od 15 do 50 mg, može pomoći “mršavim” dijabeti?črima, jer ima antioksidativno dejstvo. Kalcijum i magnezijum u organskom obliku i odnosu 2:1 neophodni su svakoj ženi posle prelaznog perioda, u dozi 600-900 mg kalcijuma i 300-450 mg magnezijuma. Magnezijum u organskom obliku može pomoći nekim “punijim” dijabetičarima u kontroli šećerne bolesti. Gvožđe u heliranom obliku, u kombinaciji sa vitaminom C, pomaže uspostvaljanju optimalne krvne slike.

Koji su vitamini važni za osobe sa dijabetesom?
Zavisi šta je Vašem organizmu potrebno. Ako je cilj zaštita od virusnih infekcija, savetuje se 1 gr vitamina C. Vitamin A je naročito važan za održavanje oštrine vida, zdrave kože i sluzokoža. Vitamini B grupe su važni za nervni sistem. Vitamin D se koristi za jačanje kostiju. Vitamin E je važan u sprečavanju ateroskleroze. Antioksidativno dejstvo imaju vitamin C, E i provitamin A. Vitamin A i D: rastvorljivi su u mastima, pa ih ima više u margarinu, mleku, džigerici, ribljem ulju i morskoj ribi. Vitamina A ima još u šargarepi, kajsiji i žutom voću. Vitamini B grupe: uglavnom ih ima u žitaricama, mahunarkama, banani, džigerici, orasima Vitamina C ima najviše u svežem voću i povrću.

Vitamin E je zastupljen u kikirikiju, pšeničnim klicama, margarinu i maslinovom ulju. Neophodno je napomenuti da vitamini ne mogu sprečiti nastanak dijabetesa, ali mogu odigrati značajnu ulogu u sprečavanju razvoja komplikacija bolesti. Ono što bi Vam se moglo savetovati je da svakodnevno uzimate neke antioksidantne preparate sa beta-karotinom, vitaminom C, vitaminom E, selenom, koenzimom Q10 i alfa liponskom kiselinom . Ukoliko ste pušač, na svaku popušenu cigaretu unesite u svoj organizam dodatnih 100 mg vitamina C. Svi preparati vitamina i minerala treba na svojoj ambalaži, ili uputstvu, da sadrže precizne podatke o sadržaju, količinama, indikacijama, kontraindikacijama i neželjenim dejstvima.